Aπόσπασμα από το νέο μου βιβλίο : η οντολογική ιστορία της φιλοσοφίας.


Οι Προσωκρατικοί φιλόσοφοι πρώτα παρατηρούσαν και μετά εσκέπτοντο προκειμένου να ταξιθετήσουν τις κοσμολογικές παρατηρήσεις τους. Γι αυτό εξάλλου ταξιθέτησαν τον Κόσμο ως ευρύτατο σύνολο δημιουργώντας την Αρχή, τα Στοιχεία, την Πορεία, τον Τρόπο. Ποτέ μα ποτέ οι προσωκρατικοί δεν ανέμιξαν το μάτι με το συναίσθημα και τη λογική με το φαντασιακό. Η αποστολή τους ήταν δυσκολοτάτη. Έπρεπε το μύθο και το δωδεκάθεο να τα παρατηρήσουν στον Κόσμο και να τους δώσουν την πιο περίεργη μορφή ύπαρξης.Εν τω κόσμω. Τα κατάφεραν άριστα, απο το ύδωρ του Θαλού μέχρι το Όλον του Παρμενίδου ο κόσμος χώρεσε στην παρατήρηση και στη σκέψη του ανθρώπου για πρώτη φορά ως εξωτερική παρατήρηση και όχι ως εσωτερικός διαλογισμός. Γιατί ο Πλάτων είναι τεράστιος φιλόσοφος; Διότι αντέστρεψε τους προσωκρατικούς φιλοσόφους, οι οποίοι δεν είναι μόνο προ-σωκρατικοί αλλά είναι και αντι-σωκρατικοί (γι αυτό και ο Νίτσε δεν τα βρήκε απόλυτα με το Σωκράτη). Ο Πλάτων πρώτα σκεπτόταν και μετά παρατηρούσε προκειμένου να προσαρμόσει στις παρατηρήσεις τις ιδέες. Όχι τυχαία οι ιδέες ετυμολογικά παράγονται από το είδον. Ο Αθηναίος σοφός προσπάθησε να ίδη τις αόρατες αρχές (ιδέες) που κινούν και προκαλούν και σκοποθετούν τα πάντα χωρίς να παρατηρεί,(μετά τις προσάρμοσε στα φαινόμενα) διότι ποτέ δεν παρατήρησε τον κόσμο των ιδεών( ο οποίος στους προσωκρατικούς ήταν ένα με τον κόσμο των παρατηρητικών ματιών μας). Παρά μόνο τον σκέφθηκε. Έχουμε το περίφημο πέρασμα από τη σκέψη στη γνώση.Από την παρατήρηση (σκοπέω) στη γένεση των ιδεών (γνώση).Ηαπόσπασμα τραγικότητα του Πλάτωνος έγκειται στο δυαλισμό του (γι αυτό και στην εποχή του αναπτύχθηκε η δραματική ποίηση). Επειδή έφτιαξε ένα κόσμο στο μυαλό του και ένα άλλο για τα μάτια του (στους προσωκρατικούς αυτοί οι δύο κόσμοι ταυτίζονταν) οδήγησε την Αντιγόνη έναντι του Κρέοντος. Τον κόσμο των αγράφων νόμων έναντι του κόσμου των γραπτών νόμων. Σήμερα επιβάλλεται να θυμηθούμε τον οντολογικό κόσμο των προσωκρατικών διότι η αλήθεια είναι η παρατήρηση και είναι τόσο δίπλα μας, η ιδέα μέσα στα μάτια μας, διότι και τα μάτια μας δεν βλέπουν αυτά αλλά ο εγκέφαλος βλέπει. Οι προσωκρατικοί το ήξεραν. Δεν έβλεπαν αυτοί, αλλά ο μεγάλος νούς διά των οφθαλμών ανέλυε όσα παρατηρούσαν. Βέβαια η εγκυμονούσα (κόσμος) πρέπει να γεννήσει το τέκνον( ιδέα)(ο Σωκράτης ήταν μαιευτικός).Όμως το παιδί αυτό τώρα πιά πρέπει να κοιμηθεί, το αύριο του τελείου κόσμου είναι ο κόσμος χωρίς ιδέες,ο Θεός της γένεσης ποτέ δεν σκέφθηκε παρά μόνο παρατήρησε τη δημιουργία του. Οι ιδέες πρέπει να πεθάνουν και στη θέση τους να γεννηθεί το απόλυτο μάτι του ανθρώπου που μπορεί να ίδη το πράγμα και το πρόσωπο ως Τέτοιο..

H πρόσφατη ανάρτηση.

Η πλατωνική Θεωρία των Ιδεών

Για τον Πλάτωνα υπάρχουν τα διάφορα αντικείμενα, οι διάφορες έννοιες όπως φαίνονται σε μας μέσα από τις αισθήσεις. Αυτό που αντιλα...

Δημοφιλείς αναρτήσεις.